Av antonoagnes - 5 maj 2012 17:10

Nu ar vi tillbaka i Bangkok! Efter Koh Tao akte vi till Phi Phi oarna, valdigt vackert, tyvarr ganska forstort av att det var sa himla mycket turister dar. Dessutom var det valdigt skrapigt och ganska sunkigt pa sina stallen, vilket var lite konstigt eftersom detta var det anda stalle vi har varit tvungen att betala en avgift till renhallning av on nar vi anlande.. Men vi hade det bra dar iallafall, vi solade och badade, och akte pa battur.

Sedan begav vi oss till Phuket, en livlig stad med manga ladyboys och skummisar.. Vi traffade var kompis Golf som vi larde kanna i Australien for tva ar sedan, mycket trevligt! Vi akte aven har pa battur, det ar valdigt vackert att aka bat utanfor Phuket med massa sma oar overallt och vi akte till James Bond Island och vi kanotade i grottor, en haftig upplevelse!

Sedan igarkvall tog vi var sista bussresa upp till Bangkok, det gick for omvaxlingsskull utan problem och vi anlande har tidigt imorse. Idag har vi shoppat hela dagen, och det tankte vi gora imorgon ocksa, man maste ju passa pa medans det ar billigt!

Och imorgon (6maj) ar det Antons fodelsedag och aven dagen for var hemfard! Kanns konstigt att resan ar over men det ska bli otroligt skont att komma till Sverige! Jag (agnes) kommer att sova en natt i Sundsvall for att sedan komma till Osterede den 8 maj. Anton kommer ta en tur till syster Frida samt till Oslo sa han kommer till Ostersund om ett par veckor.

Kul att ni har last var blogg! Puss och kram fran Agnes och Anton

Av antonoagnes - 23 april 2012 13:12

5 par flip flop tofflor och 137 rätter pad thai senare så har vi nu kommit till Ko Tao, dykningens och snorklingens högkvarter.
Jag köpte ett par riktigt bra flip flops i nya Zealand, dessa glömde jag dock kvar på hotellrummet i Hanoi, sen var det två par som gick sönder och ett par stulna. Nu är jag inne på det 5e paret på resan och jag höll på att glömma dom på en båt idag men kaptenen påminde mig som tur var.
Ko Tao är hur som helst väldigt trevligt och mysigt, som sagt så är det lågsäsong så det är väldigt lite människor här, men det gör inte oss så mycket. Vi har mest spelat strandtennis, stekt oss på stranden eller druckit smoothies i strandbarerna. Idag fick vi dock tummen ur och bokade in oss på en snorkeltur. Turen gick med båt runt ön och vi stannade på många vackra platser och snorklingen var superb. Vi hade tänkt att lära oss att dyka egentligen men en av oss fegade ur lite grann på grund av hajskräck..
Imorgon åker vi vidare, vi måste åka fram och tillbaka till Burma och få ett nytt visum eftersom vi fick ett så kallat visa on arrival som bara är giltigt i 15 dagar. Efter denna härliga omväg så tänkte vi åka till Ko Phi Phi och relaxa ännu mera. Livet känns rätt så bekvämt och gött här men man längtar hem ändå, det ska bli enorma mängder svenskt fika när vi kommer hem, med o'boy och allt. Nu kom våra vårrullar, hej då!

Anton

Av antonoagnes - 19 april 2012 10:45

Resan från Bangkok blev lååång med nattbussen, sen kom vi för tidigt fram till staden vi skulle ta båt från så då fick vi sova på en parkbänk några timmar innan båten gick. Men nu är vi iallafall framme här på ön Koh Phangan i södra Thailand. Det är en väldigt populär ö för turister och backpackers, inte minst för det kända full moon partyt. Men just nu är det lågsäsong så det är ganska dött här, men det är rätt skönt faktiskt.

Första dagen bodde vi på ett hotell med pool så då låg vi där hela dagen. Sen bytte vi hotell till ett billigare så nu bor vi i en mysig bungalow typ tio meter från stranden. Dock har vi ingen AC, bara fläkt, så Anton har lite sömnsvårigheter i värmen så vi kanske måste byta boende igen..
Igår var vi på stranden och badade och spelade beach tennis, men vi brände oss så vi gick hem och satte oss utanför vår bungalow med en bok, inte helt fel det heller. Och idag har vi hyrt moppe och kört runt och kollat in ön. (ja mammor, vi hade hjälm)
Ikväll ska vi ta moppen in till en by och kolla på thaiboxning, kan bli spännande!

Imorgon eller övermorgon tänkte vi bege oss till Koh Tao, en lite mindre ö som ligger norr om denna. Där tänkte vi pröva på att dyka! Ingen av oss har provat det, och båda tycker det känns lite läskigt, men det är väl något man borde prova och det är säkert jättehäftigt. Hoppas ingen haj äter upp oss bara.

Av antonoagnes - 14 april 2012 12:06

Här pågår Songkran som är det Thailändska nyåret. April är den sista månaden innan regnperioden börjar, och det är även den varmaste, skulle tro att det är ca 40 grader ute. Songkran firas för att regnperioden ska börja, och man firar genom att ha vattenkrig! Det är verkligen helt galet på gatorna, helt fullproppat med folk och alla har vattenpistoler och alla krigar mot alla. På trottoaren står folk och säljer vattenpåfyllnig och dom står även och kastar hinkar med iskallt vatten på förbipasserande. Vi bor på ett hostel på Khaosan road som är huvudgatan i denna del av staden. Varje morgon vaknar vi av samma thailändska sång som dom spelar på högsta volym precis utanför fönstret!
Förutom att kasta vatten på varandra går vissa runt med hinkar med kalk blandat med vatten och smetar på förbipasserandes kinder, det ska tydligen ge tur.
Så vi har inte sett så mycket mer av Bankok än Khaosan road hittills, men imorgon tänkte vi kanske ut och se staden lite. Dock blir man ju genomvåt och insmord i kalk så fort man sätter sin fot ute, och många affärer är stängd under firandet och man kan ju inte ha med sig kamera och så mycket pengar och så, så vi kanske väntar med sightseeingen tills vi kommer tillbaka hit för att flyga hem..

Av antonoagnes - 7 april 2012 06:39

Ja nu är vi i Sihanoukville, en stad med mycket party och många backpackers. Vi bor på ett hostel som heter Monkey Republic. Det är ett mysigt hostel och dom har en bra restaurang och bar här också. Det enda negativa är att det är strömavbrott typ hela tiden, så ibland vaknar man mitt i natten av att fläkten har stannat och man är genomsvettig. Det är så himla varmt här, fem minuter efter att man duschat så är man blöt av svett igen.
Här finns inte så mycket att göra förutom att ligga på stranden, det finns ett tiotal olika stränder häromkring så det är bara att välja och vraka. Vi reser fortfarande med Fleur från Holland och vi har även fått ett nytt tillskott i vår lilla grupp, Elias från Stockholm.
Igår var vi på boat cruise, vi och massa andra backpackers åkte med båt ut till en ö och badade, spelade volleyboll och åt barbecue. Idag ska vi fyra åka till en ö som heter Monkey Island och övernatta i en bungalow på stranden. Sen när vi kommer tillbaka imorgon ska jag och Anton åka till huvudstaden Phnom Penh, och Fleur och Elias stannar kvar här. Lite sorgligt!
Efter PP ska vi ta en buss till Bankok.

Ett stort grattis i efterskott förresten till Astri på 50 års dagen!

Av antonoagnes - 28 mars 2012 15:19

Nu är vi i Kambodja! Innan vi kom hit var vi i södra Laos på en ö som heter Don Det, vi stannade där i bara två nätter men det räckte för det fanns inte så mycket att göra där. Men det var ett trevligt ställe ändå, vi spenderade mesta tiden i en hängmatta på vår veranda. Numera reser vi med en tjej från Holland som vi träffade i Vang Vien, vi skulle åt samma håll så vi bestämde oss för att slå våra påsar ihop. Efter ön tog vi en 15 timmars buss hit till Siem Reap. Vi bor på ett fint hotell som har swimmingpool, kostar bara 5 dollar per person! Jag vet inte riktigt varför men man använder mest dollar här, även fast dom har Riel.. Vårt första intryck av Kambodja är väldigt bra! Människorna är supertrevliga och det bästa, dom är duktiga på engelska. Siem Reap är en jättemysig stad, väldigt fräsch och städad, om man jämför med där vi varit tidigare. Mycket bra barer och mysiga restauranger har dom här också. Så vi kommer nog stanna här ett tag. Imorgon ska vi till Angkor Wat, tror det kommer bli riktigt mäktigt. Jag tror man behöver minst två dagar för att se alla tempel. Hejsvej

Av antonoagnes - 21 mars 2012 04:04

Nu är vi i Vang Vieng i Laos. En härlig stad med många backpackers. Första kvällen vi kom hit var det St Paddys day och vi gick till en irländsk pub tillsammans med några irländare och svenskar vi träffat på bussen tidigare på dagen. Dagen efter tog vi en Tuk tuk till en lagun ute i skogen, det var en jättemysig skogsglänta och ett stort träd ovanför lagunen som det hängde lianer i så man kunde svinga ner i vattnet, härligt! Så efter en härlig dag med sol och bad drog vi tillbaka till hotellet, bytte om och sen iväg till en bar. Barerna är så mysiga här, dom är under bar himmel såklart och med massa ljusslingor och lyktor i träden och hängmattor och sköna soffor som man kan ligga och ta det lugnt med en Beerlao. Hela staden är verkligen som gjord för att relaxa i, det är inte alls samma tempo i Laos som i Vietnam. Vet inte hur jag ska beskriva det men trafiken är lugnare och människorna är också lugnare på nåt vis. Många restauranger har soffor istället för stolar runt borden och dom visar ofta Vänner och annat bra på tv så man kan ligga där på dagarna när man är lite sliten och bara äta vårrullar och kolla på tv.

Det jobbar en kille från England här på hotellet och häromdagen bjöd han med oss på ett bröllop som han skulle på! Inte på själva cermonin men på bröllopsfesten. Vi frågade om det verkligen var okej att vi följde med, han sa att bröllop i Laos är ofta väldigt stora och ju mer folk desto roligare, så brudparet hade sagt till honom att bjuda med sig alla han kände! Så ett gäng från hotellet gick dit, först skulle man gå och hälsa på brudparet och deras närmaste familj, så vi sa "sabai dee" som betyder hej, och bugade oss för alla. Sedan fick vi en äcklig whiskeyshot. Sen var det dags att sätta sig till bords, och en gubbe gick runt och såg till att man drack öl, så fort glaset var tomt såg han till att en ny flaska öppnades. Efter en stund var det förrätt, nudelsoppa. Man gick till ett långbord, tog en tallrik och komponerade sin egna soppa med nudlar, kött och grönsaker, sedan gav man tallriken till en man som kokade alltihop.
Efter soppan och ytterligare några öl var det dags för buffé, och efter det var det nudelsoppa igen till efterrätt!
Efter maten gick vi till dansgolvet och prövade på lite äkta Laodans, även den hade väldigt långsamt tempo. Man gick runt i en stor ring, två och två, männen innerst och kvinnorna ytterst, man tog små steg och rörde lite på armarna och händerna, och det var allt. Supertråkig dans!
Resten av kvällen satt vi bara och pratade och hade trevligt och brudparet gick runt mellan borden och bjöd på whiskeyshots.

Vi skulle vilja stanna länge i denna härliga stad men vi måste nog bege oss snart så vi hinner se södra Laos också. Och efter det blir det Kambodja!

Vi har det supert men vi saknar Sverige och er därhemma!

Av antonoagnes - 14 mars 2012 14:33

Ljuvligt!

Än så länge känns Laos väldigt mycket bättre än Vietnam. Missförstå mig inte, Vietnam var vackert, billigt och kul, men många av människorna vi mötte var väldigt otrevliga och alla (och då menar jag verkligen alla) försökte lura oss på pengar. Det var lite trist, men vi lärde oss mycket. Men i alla fall, Laos!

Vi tog som sagt bussen från Hanoi till luang prabang. Det gick över förväntan, inga hönsburar och inga galna busschaffisar som skrek på oss. 27 timmar tog det dock och vi var lite sletna på slutet, men bussen kom fram. Väl framme i luang prabang så tog vi en så kallad tuk tuk till hostelet, helt ok hostel även fast dom håller på att renovera ena huset. Bland det första som slår oss när vi är ute och letar middag är att bilarna faktiskt stannar vid övergångsställena här. Det hände aldrig i Vietnam. Vi hittade hur som haver ett billigt hak och beställde mat, maten vi fick var suverän, att den kostade 10 kr gjorde inte saken sämre. Eftersom båda två var rejält trötta så gav vi upp efter middagen och drog oss tillbaka till rummet och nannade.

Ny dag, nya tag. Gick ut på stan och såg oss omkring, väldigt vacker och mysig stad, förstår varför den är med på Unescos världsarvlista. Massor av tjusiga tempel överallt och en hel del munkar strosar omkring här och var. Precis som i vietnam så ropar taxi/tuk tuk/moppe gubbarna efter en på gatan men skillnaden här är att dom ger upp efter att man har sagt nej en gång, vilket är att föredra framför i Vietnam där dessa ofta förföljer en i några kvarter. Det är ohyggligt varmt här, shorts och t-shirt är för varmt, hade nästan velat haft kalsonger och nätbrynja om jag hade ägt en nätbrynja och haft modet att bära den. På eftermiddagen/kvällen så gick vi ut en sväng igen och satte oss på en mysig restaurant och åt middag. Efter en förträfflig middag så gick vi på kvällsmarknaden och shoppade loss lite. Som jag skrev tidigare så lärde vi oss en del nyttiga läxor i Vietnam, när alla försökte lura oss på pengar och tog överpris på allt så blev vi rätt så skickliga på att pruta om man får vara lite självgod. Jag måste faktiskt erkänna att Agnes helt klart är den bättre av oss två på detta. Jag är lite för otålig och köpglad, Agnes däremot är stenhård och är tyst tills säljaren själv sänker priset en god bit, då börjar hon att pruta! Detta har dock gått lite långt och ikväll på marknaden så köpte vi en del saker mest för att det är kul att pruta. Vår bästa prutning var på en målad duk, försäljaren började på 120 000 kip, vi fick ner den till 35 000. Lite stolta är vi faktiskt. Blev lite armband och souvenirer och annat rate. Vi hann också med att boka in oss på en heldagstur med elefantridning och lite annat skoj tills i övermorgon. Vi hittade företaget på internet och läste en hel del gott om dom. Verkar vara ett bra företag som faktiskt bryr sig om elefanterna, elephant village heter företaget om ni skulle vilja läsa om det. Det ska bli kul, oturlig nog så är det dock torrperiod och därför är tad sae vattenfallen torrlagda, vilket är lite tråkigt.

Hoppas att allt är bra med er. Nu ska vi sova, imorgon ska vi hyra cykel och pruta ännu mer på saker vi inte alls behöver.

-Anton

Agnes och Antons resedagbok!